Powered By Blogger

MONEY

SURVEY SITE

FoLLoWerS

Wednesday, October 13, 2010

SeJaRaH DaeRaH MaRaN


Assalamualaikum...(xjwb dosa)hehe...

urm..utk entry kali ini..nk cte ckit psl sejarah tmpt aku lahir nie la iaitu MARAN.......

Hehe..aku pon dok jek maran nie..tp xtau pape pon pasal sejarah tmpt aku nie..

so,smlm aku bce la paper sinar harian..tibe2 jumpe la info pasal sejarah daerah maran...

okey..aku nk mula cite nih..haha

Maran adalah sebuah daerah dalam negeri pahang(xkn xtau kot)iaitu

terletak di tengah-tengah perjalanan di antara KUANTAN ke JERANTUT

dan ke TEMERLOH.

Dikatakan asal usul nama MARAN adalah berasal dari cantuman

perkataan Baran dan Mengaran.

Mereka dari kampung itu selalu berulang-alik ke satu kawasan paya

Baran berhampiran sebatang anak Sungai Luit untuk menangkap ikan.

Dalam bahasa melayu kampung selalu menyatakan orang yang berkeadaan

demikian dengan Mengaran.Bagi mereka yang tinggal membuat

tempat kediaman di kawasan Baran Paya Cedong itu telah membuat kata

sepakat menamakan tempat mereka MARAN...

Itu sejarah nama tmpt sye..anda bagaimana?hahaha


No comments: